Het Vrouwenhuis anno 1690, een kunstkabinet


Grote Sael van het kunstkabinet ‘Het Vrouwenhuis anno 1690’, het verbeelde huis van Pieter Soury (1645-1695) en Aleijda Wolfsen (1648-1692), 2002-nu. Bijna af (nou ja, nooit af natuurlijk. Tot de dood ons scheidt, zeg maar).
Schaal 1:12. Zoveel mogelijk zelfgemaakt en van ‘waardeloze’ materialen.

Inhoud van deze kamer

Haardpoppen naar het huwelijksportret van Willem II met de 9-jarige Mary Stuart I, door Anthony van Dyck, 1641, Rijksmuseum Amsterdam , gemaakt in 2008.
Bewoner Hendrik Wolfsen uit Zwolle was getuige van de feestelijkheden in Londen.
Tot mijn stomme verbazing bleek er ook echt een dergelijke haardpop van Mary te bestaan ! O.a. in de collectie van Paleis het Loo, een bruikleen van de Geschiedkundige Vereniging Oranje-Nassau

Klavecimbel naar een exemplaar van Johannes Ruckers, Antwerpen 1627, in het Musikinstrumentenmuseum in Berlijn, 2015; deksel naar de deksel met een allegorische voorstelling van stad Amsterdam door Pieter Isaacs, ca. 1604, in het Rijksmuseum, Amsterdam (www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/SK-A-4947), maar aangepast aan het stadssilhouet van 17-de eeuws Zwolle en het Zwarte Water op een schilderij door een anonieme schilder, ca. 1665, coll. Stedelijk Museum Zwolle, 2015.
Bewoner Pieter Soury was convooi- en licentmeester voor het Noorderkwartier en moest belastingen heffen op inkomende en uitgaande goederen. Hij woonde dus op een zeer strategisch punt in Zwolle, bij de waterpoort over de Grote Aa en vlakbij het havengebied van het Rodetorenplein dat aan de andere kant van de stadsmuur lag.

Viola da gamba, naar het exemplaar in het Rijksmuseum en gebaseerd op het schilderij van Jan … , 2016. (Balsa)hout en draad, acrylverf.

Kaarsenkroon : gemaakt van goudgespoten kralen, papier en opbinddraad, en kaarsvet met een lontje, 2015.

Meubels : zeskantig theetafeltje : aankoop 2006. Stoelen en taboeretten : met zeeblauwe zijde en franje bekleed, 2009, 2014, 2018. Spiegel (niet te zien), 2014. Kruispootkabinet (niet te zien) : Euromini, nieuw onderstel, eiken gelakt, 2008.

Delfts blauw: vazen op de schouw, 2017, en een spoelkom voor de theekopjes op de theetafel, 2014.

Schilderijen naar het werk van stadgenoot Gerard ter Borch junior en Gesina ter Borch, ca. 1663, coll. National Gallery, Londen en Cleveland Museum of Art : portretten man en vrouw, olieverf op paneel, 2014. Lijst : hout, houtlijm en goudverf.

Schoorsteenstuk naar  het 17de-eeuwse bloemstilleven boven de schouw in de regentenkamer  van het Vrouwenhuis, Zwolle, 2006-2008

Plafondschildering van ‘De vlietende Tijd’,  omringd door genieen en putti, naar een ontwerp in rood krijt door de Zwolse schilder Hendrik ten Oever, 1686, coll. St. Allemaal Zwolle / vm. Stedelijk Museum Zwolle, 2008. De Jeruzalemsveren eromheen naar de 17-de eeuwse resten die gevonden werden op de zolder van het Vrouwenhuis

Geschilderd behang met italianiserend landschap naar die door Nicolaas Piemont in het poppenhuis van Petronella Oortman, ca. 1690, Rijksmuseum, Amsterdam maar aangepast aan het landschap op de beschilderde deur in de regentenkamer van het Vrouwenhuis, olieverf op doek, 2006-2008. Een ‘Somer voor het oogh !’ Wel zonder die dode Oostvaardersplassenboom…

Het hele kunstkabinet is te zien in museum het Vrouwenhuis, Voorstraat 46 in Zwolle.
Meer details en hun voorbeelden zijn te zien in de onvolprezen Rijksstudio van het Rijksmuseum.

In het tijdschrift Dolls House Nederland, mei/juni 2019 een artikel over het kunstkabinet.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *